zaterdag 6 juli 2019

Wie is Charlotte en waar staat ze voor?



Charlotte van Iersel is kunstenares, lerares en systemisch paardencoach. Charlotte heeft door de Kunstacademie en de Pabo een didactische achtergrond verkregen en heeft daarna 7 jaar in het basisonderwijs gewerkt. Met dit CV en haar passie voor paarden kwam deze unieke methode PaardenPraatPlaten in het schooljaar 2016-2017 langzaam maar zeker tot stand en kreeg het in het schooljaar 2017-2018 een mooi vervolg. En ook in schooljaar 2018-2019 bouwden we verder aan onze droom en groeit ons concept steeds verder in ons groeiende netwerk.
Charlotte kwam op het idee omdat ze zelf heeft ervaren dat het werken met paarden zeer leerzaam en leuk is! Ook bij haar eigen dochter ziet ze de positieve meerwaarde hiervan en daarom wilde ze dit dolgraag ook met andere kinderen uit het basisonderwijs gaan delen en past ze de methode ook succesvol toe bij o.a. Ouder-Kind-Coachsessies en tijdens Inspiratiesessies voor teams, hulpverleners, leerkrachten en Interne Begeleiders.
Deze methode gaat uit van de 3 basisprincipes van het Systemisch werken met Paarden:
1.      Contact en Verbinding maken.
2.      Ordening.
3.      Balans in geven en nemen.
Nadat we deze drie lessen hebben gehad gaan we al onze ervaringen in een creatieve les verwerken.
Waar nodig zullen de Paarden of Charlotte een interventie doen, zodat bewustwording van het eigen gedrag op gang kan komen bij de kinderen. Zowel individueel als op groepsniveau.
Tot slot sluiten we de lessenreeks af met een reflectie opdracht en een presentatie van jezelf aan de groep en in de kudde. Dit mag aan de hand van je reflectie formulier en/of je logboekje en/of je eigen kunstwerk.
De andere kinderen, de leerkrachten en Charlotte mag je vervolgens ook nog uitnodigen om feedback te geven op je presentatie en/of op eerdere ervaringen die we hebben gedeeld in de afgelopen lessen.
Doordat we buiten met de paarden werken en in elke les verschillende werkvormen hanteren werken we op Sociaal-Emotioneel, Cognitief, Fysiek niveau met de kinderen (Hoofd, Hart & Handen).
Wat hopen we te bereiken?
We hopen een bijdrage te kunnen leveren met onze methode aan:
·        Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en sociale vaardigheden, alsmede het ontwikkelen van empathie bij kinderen met paarden tijdens schooltijd voor elk kind dat hier baat bij heeft.
·        Ervarend leren met behulp van Paarden, waarbij kinderen intense ervaringen opdoen, die na reflectie over deze ervaringen leiden tot verandering in cognitie, gedrag en/of fysieke gezondheid. Kortom een gezonde basisvorming in dienst van de thuissituatie van het kind of op school.
·        Dat de kinderen met onze krachtige systemische basisprincipes en positieve benadering komen tot eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid, positieve gevoelens, gevoelens van verbondenheid en zelfbevestiging. Kinderen die enthousiast zijn om te leren van en met elkaar en die samen willen bouwen aan hun toekomstdroom.
·        Dat we elk kind met deze methode in zijn of haar eigen kracht kunnen zetten.
·        We willen van elk kind een talent ontdekken en dit talent een stukje verder ontwikkelen samen met elkaar en met onze paarden. (Gardner & Enneagram)
·        We willen de kinderen bewust maken van de systemen om zich heen. Ze leren om deze systemen beter te begrijpen en om bewust te worden van eigen gedrag en dat van een ander en dit ook leren evalueren & waar nodig bijsturen.
·        Dat Paarden net als de kinderen en alle betrokken volwassenen op hun waarde(n) worden geschat en gezien voor wie ze in hun puurste vorm zijn.

Onze missie: De klas uit, de kudde in!
Enjoy!!!

We wensen je veel plezier met het avontuur dat jij nu net als ik met paarden mag gaan ervaren!
Geniet van deze reis en neem de feedback van de kinderen, de leerkrachten, je collega’s én de paarden ook bewust voor jezelf mee. Veel liefs Amor & Charlotte van Iersel - ‘Make Ideas Happen’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten