zaterdag 15 oktober 2011

Paardencoaching & Mindfulness


En dan wordt je op een dag gevraagd of het mogelijk is om een workshop te geven waarbij men mindfulness kan ervaren tijdens een paardencoaching!

'Ja NATUURLIJK!!!':zegt mijn gevoel direct na 3 seconden denktijd. 'We gaan een poging wagen': zeg ik, met mijn verstand na meer dan een minuut denktijd. Mijn geconditioneerde zelf zegt vervolgens na een aantal dagen: Kunnen we dat wel waarmaken???

Dan vervolgens toch maar eerst even google raadplegen: 'Wat is mindfulness?'

Mijn 'weten' zonder te hoeven 'denken'... zegt me daarentegen dat ik dat niet HOEF op te zoeken, omdat het een onderdeel van mijn 'zijn' is en ook bij mijn paarden altijd van nature aanwezig!

Maarrrr........ik ben ook maar een mens met een geconditioneerd zelf, dus vandaar hier meteen de omschrijving aldus google:
„Mindfulness is een manier om aandacht te geven, bewust, in dit moment, zonder oordeel.”
aldus — Kabat-Zinn, ontwikkelaar van Mindfulness Based Stress Reduction en zijn website: http://www.opmerkzaamheid.nl/wat-is-mindfulness.html

Deze website vervolgd:
Het is niet eenvoudig om mindfulness kernachtig in het Nederlands te vertalen.

Je kunt het vertalen als opmerkzaamheid, bewustheid, attent zijn, aandachtig zijn, wakker zijn, alert zijn, aanwezig zijn, directe waarneming.

Mindfulness wordt door Kabat-Zinn gedefinieerd als „het bewust reguleren van de aandacht van moment tot moment, in het moment”

Mindfulness wordt nog op een andere manier gedefinieerd: „Mindfulness is een manier om aandacht te geven, bewust, in dit moment, zonder oordeel”

Mindfulness betekent met onverdeelde aandacht aanwezig-zijn bij dat wat zich dit moment in het veld van gewaarzijn aandient, zonder het anders te willen dan het nu is en zonder ergens anders te willen zijn dan waar je nu bent.

Mindfulness heeft de kwaliteit van helder en objectief waarnemen van wat er nu is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties, zonder deze te veroordelen,zonder hierover te fantaseren of te piekeren.

Mindfulness gaat over aanwezig zijn bij wat je dit moment bewust bent, zonder iets anders te willen ervaren dan wat je nu ervaart.
Als je meer in het moment bent, gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties minder met je op de loop. Je kunt ze beter waarnemen zoals ze komen en gaan en er op een nieuwe, meer ondersteunende, manier mee om gaan.

Mindfulness is die kwaliteit in ons die weet, herkent en ziet wat op dit moment aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens in ons aanwezig is.

Aspecten van het beoefenen van mindfulness zijn:
Niet oordelen
Geduld
Acceptatie
Niet streven naar resultaat
Mild zijn
Loslaten
Humor

Mindfulness vraagt dagelijkse oefening.

Op zaterdagochtend 22 oktober 2011 om half tien is het dan zover. In onze paradijswei staan dan Vlerk, Liberty, Nisco, Pino en ik klaar om Yvonne, Chris, Theo, Herman en Otto te ontvangen voor een ervaring mindfulness d.m.v. paardencoaching.

Ik ben benieuwd of ook deze deelnemers zich bewust zijn van wat er gebeurt tijdens een paardencoaching. En of ze in contact zijn met wat ze daarbij ervaren.........
Hun ervaringen zullen te lezen zijn op mijn andere blog, waar ook de ervaringen van andere deelnemers staan.

Via www.CV-coaching.nl is dit blog te vinden.

Als aanvulling op dit blog hieronder nog een mogelijkheid om mindfulness alvast in beeld en geluid te ervaren:

http://www.plumvillage.org/songs-for-the-practice/194-the-great-bell-chant.html
of
http://vimeo.com/6518109

Merci Marcel voor deze bijzonder natuurlijke aanvulling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten