Leren is onderzoeken, experimenteren en ontdekken, ook voor paarden. Het is een dialoog die je samen invult.
www.hetcognitievepaard.nl
Vandaag deelden José Schoorl (veranderingsdeskundige en coach) en Francesco De Giorgio (etholoog en trainer) hun kennis in de workshop ´Het Cognitieve Paard´. Het ging vandaag over hun wetenschappelijk onderzoek naar de sociaal-cognitieve capaciteiten van het paard dat tot stand kwam in samenwerking met de universiteit van Pisa. Ze deelden hun kennis, kunde en meest recente inzichten op een praktische manier. Ik heb intens van deze dag genoten, omdat deze inzichten van belang zijn voor het welzijn van het paard, maar zeker ook hun bijdrage leveren in de mens-paardrelatie!
Uit hun wetenschappelijk onderzoek blijkt dus dat paarden een cortex hebben en daardoor cognitief kunnen leren, net zoals de mens. Cognitief leren kan alleen plaatsvinden bij een paard dat ontspannen en aandachtig is en daar heeft hij zijn soortgenoten voor nodig. Het is dan ook essentieel om minimale spanning bij een paard te herkennen en te verminderen, vooral tijdens de leertrajecten. Samen en bij voorkeur in de kudde is het uitgangspunt hierbij.
De resultaten van dit recente onderzoek naar de positieve impact van leren in sociaal verband bij het trainen van jonge paarden zullen in maart in Regensburg worden gepresenteerd tijdens de IESM 2012 conference, met als titel: ´Why isolate during training? Social learning and social cognition applied as training approach for young horses´.
In plaats van het reactief gedrag te controleren wordt tijdens deze workshop nu erkent dat we in de samenwerking met het paard onze focus beter kunnen leggen op het ontwikkelen van de cognitieve capaciteiten van het paard.
De uitgangspunten hierbij zijn:
* Welzijn
* Cognitieve en Relationele Capaciteiten
* Persoonlijke groei
De voorwaarden voor de leeromgeving zijn:
* undemanding approach
* geen spanning
* innerlijke staat van de persoon/paard (bewustzijn)
* social learning
Ethologische behoeften van het paard:
* contact met andere paarden
* ruimte voor beweging
* vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen
* vrijheid om zich uit te drukken
* ruimte om te ontdekken en ervarend te leren (cognitieve ontwikkeling)
Belangrijk is dat ieder paard zijn of haar eigen plek heeft in de kudde en in de ruimte. Door samen te werken op de werkvloer/leeromgeving, door ´gewoon´ samen zijn, samen ervaren, samen onderzoeken & samen nieuwsgierig zijn ontstaan de leukste leerprocessen. Samen weer bewust worden van al je zintuigen en je hele lijf. Aandacht geven en richting geven zonder verwachting. Samen op zoek gaan naar je identiteit. Handelen vanuit eigenheid. Niet afhankelijk maar zelfverzekerd, zodat we uiteindelijk kunnen werken met paarden en mensen die zekerheid vinden in zichzelf.
Het principe Equine Anthrozoologi deed me een beetje denken aan de onderwijsprincipes van Rudolf Steiner met zijn Antroposofische gedachte....Het begrip antroposofie is samengesteld uit twee Griekse woorden, ‘anthropos’ en ‘sophia’, mens en wijsheid. Antroposofie kan het beste worden omschreven als een weg om door zelfkennis en kennis van de wereld te komen tot bewustwording van je mens-zijn, in vrijheid en vanuit eigen verantwoordelijkheid. Nu kunnen we aan de hand van deze recente onderzoeksresultaten op de plaats van ´mens´ dus ook voortaan `paard` zetten. Dit maakt dat de relatie tussen paard en mens gelijkwaardig is. Als dat door iedereen erkent wordt uiteindelijk, dan zal de paardenwereld ons nog zoveel meer te bieden gaan hebben dan een paard om op te rijden!
Tijdens CV-coaching zet ik deze ervaringen en wetenschappelijke bevindingen ook in en daarom werk ik het liefst met een deelnemer in mijn kudde in hun natuurlijke omgeving. Het op onderzoek gaan naar je eigen identiteit en/of coachvraag stellen bij de paarden is iedere keer weer een totaal nieuwe ervaring en een ontdekkingsreis met de hele kudde. Door bewustwording en erkenning van het gedrag van de paarden is de vertaalslag makkelijk te maken naar je eigen situatie of naar de werkvloer.
Bedankt Francesco, José, Carla en Manege Hoeveneind voor deze bijzondere leertheorie vandaag!
Meer informatie over Francesco en José en ´Het Cognitieve paard´ is te vinden op
www.hetcognitievepaard.nl
Deze dag werd georganiseerd door Carla Rutgers. Mocht je haar leertheorie m.b.t. paarden willen lezen, neem dan eens een kijkje op haar site www.paardenlevenskunst.nl
De workshop vond plaats op Manege Hoeveneind in Teteringen
www.manegehoeveneind.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten