woensdag 30 april 2014

Chris Irwin Zoersel 30 april

Zo gaaf dat ik vandaag mijn idool Chris Irwin zomaar 'hier om de hoek' in Zoersel aan het werk kon zien!

Als jong paardenmeisje begon mijn verdieping in de wereld van de paarden al vroeg. Ik wilde onderdeel zijn van de kudde en van de belevingswereld van het paard. Naast rijden kon ik (en dat kan ik eigenlijk nog steeds) uren vertoeven in de wei of in de stal en gewoon in me opnemen hoe paarden zijn en doen en vind ik het heerlijk als ze me opnemen in hun kudde. Daarom was ik zo blij dat er zo rond mijn twintigste een boek op mijn pad kwam van Chris Irwin namelijk: 'Een paard liegt niet'. Zo herkenbaar en het werd daarom eigenlijk meteen mijn bijbel for life.

Toen ik in het laatste jaar van de PABO Tilburg (leraren opleiding basisonderwijs in Nederland) een eindverslag moest schrijven voor het vak levensbeschouwing nam ik dit boek dan ook als vanzelfsprekend als bijbel. Ik maakte in dit verslag de vergelijking tussen een kudde paarden en een klas kinderen. Schreef over leiderschap, over verbinding, respect, grenzen stellen en over consequent zijn. De leraar had hier en daar nog wel wat vragen en gaf aan dat dit voor het eerst was dat hij de wereld van paarden als levensbeschouwing had gezien, maar ging toch uiteindelijk akkoord met mijn visie en verslag. Leuk om nu weer eens terug te lezen na 13 jaar en te merken dat ik er eigenlijk nog steeds hetzelfde over denk.

Dan een paar jaar geleden ook nog zijn boek 'Dancing with your Dark Horse' gelezen en ook toen weer enorm veel herkenning en bevestiging van waar ik in geloof en wat ik voel als ik bij paarden ben. Mooi om ook weer in dit boek te lezen dat hij zijn kracht, balans en wijsheid van de paarden zelf haalt. Gewoon door veel bij ze te zijn en open te staan voor hun manier van waarnemen en reageren.




Grenzen stellen voor het paard via de lijnen van een denkbeeldig kwadrant en doen zoals ik ben i.p.v. doen wat ik zeg.


Lichaamstaal communiceert de intentie.

Energie management vanuit je navel/centrum. Reageren in het 'hier en nu'. Bewust communiceren via zachte bewegingen. 'Zijn' met je paard d.m.v. actie & reactie.

Bewust vertrekken met de juiste voet i.p.v. letterlijk 'getting off on the wrong foot'. Net als bij het dansen van een cha-cha-cha een voorbereidingspas zetten om je heup te openen om aan te geven dat je gaat vertrekken en hiermee een uitnodiging geven om te volgen.


Aan de slag met: Push - Block - Draw
Je kan een paard van je weg sturen : Push.
Je kan hem uitnodigen om naar je toe te komen : Draw
Je kan zijn beweging afblokken/blokkeren/omleiden : Block



Maak jezelf sensitiever i.p.v. alleen bezig te zijn met het desensibiliseren van je paard.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten